reclame

De trucjes van de reclamemakers 


Zeeman staat op een vierde plaats in een recent onderzoek naar de sterkste Nederlandse retailmerken, achter Albert Heijn, HEMA en de Bijenkorf. Maar hoe komt dat eigenlijk? Hoe wordt een merk tot een sterk, populair merk? Hoe beginnen we met zijn allen juist een bepaald merk onderbroeken of schoenen te dragen? En heb jij de trucjes door van de reclamemakers in de verschillende reclamefilmpjes? 

Inleiding
kijk naar je eigen kleren en spullen die je elke dag meeneemt naar school. Maak lijstjes van populaire merken onderbroeken, tassen, mobiele telefoons, mp3 spelers, … afhankelijk van de uitkomsten gaan jullie hier over in gesprek. Wat stel je vast? Zijn de uitkomsten verrassend en opvallend en hoe verklaar je dat? Hoe komt het dat bepaalde merken populairder zijn dan andere?

Wat komt bij je binnen?
Het is een feit dat we dagelijks worden gebombardeerd door honderden tot wel duizenden reclameboodschappen. Van tv commercials en radiospots tot krantenadvertenties, billboards, reclamezuilen, internetbanners, e-mailspam, winkeldisplays en de onvermijdelijke huis aan huisfolders. Onthouden we deze eindeloze stroom van informatie, beelden en geluid überhaupt? Heeft het een effect op ons? Wat bereikt ons eigenlijk bewust van al die miljoenen signalen?

Gebruik de volgende stellingen om  verder te discussiëren over hoe jullie het zien:


"Ik word door reclames niet beïnvloed! Anderen wel!"
"Ik koop geen dingen vanwege de reclames! Anderen wel!"

Bij de discussie gaat het voornamelijk om de eigen bewustwording en de vraag hoeveel word je dan eigenlijk beïnvloed? Gebeurt het bewust of onbewust? En is het erg dat het gebeurt?

De ingrediënten van een goede reclame
Uit onderzoek blijkt dat creatieve, originele reclames het meest effectief zijn. De originaliteit wordt gekoppeld aan het merk en de consumenten ervaren zulke reclames als positief. De want-to-see-again-factor is dan vaak aanwezig. Ook humor werkt erg goed en wordt vaak gebruikt in reclamefilmpjes. De reclamemakers hopen dat de kijkers daarmee de positieve gevoelens in de reclame koppelen aan het getoonde product. Hetzelfde proberen de makers ook te bereiken met de inzet van populaire beroemdheden als Ali B, George Clooney en ga zo maar door. De beroemdheden zorgen voor prettige gevoelens en een positieve associatie met een product. Wat je dus ziet is dat het steeds meer om het gevoel en de koppeling met bepaalde idealen gaat en minder om het product zelf. Naast het gevoel is het belangrijk dat de reclameboodschap duidelijk maar ook geloofwaardig is en dat het helder is om welk product het gaat.

Opdracht: analyseren van reclamefilmpjes
Zoek op YouTube reclamefilmpjes op. Bekijk 5 minuten allerlei reclamefilmpjes. Toon vervolgens op een grote scherm één reclamespot en ga op zoek naar de antwoorden op de volgende vragen?

  • Wat zie je in het spotje?
  • Wat valt je op?
  • Wat is de boodschap van de reclame?
  • Gaat het echt om het product of gaat het veel meer om een een bepaald gevoel of ideaal?
  • Is het spotje origineel en creatief?
  • Is het spotje grappig of wekt het een ander gevoel op?
  • Heeft de reclame de want-to-see-again-factor?
  • Komt het helder, duidelijk en geloofwaardig over?
  • Weet je meteen om welk product/merk het gaat?
  • Wat kun je vertellen over de productie van het filmpje?
  • Zou het filmpje veel gekost hebben?
  • komen er beroemdheden in het verhaal voor?
  • Is de boodschap?

Na dit eerste voorbeeld kunnen jullie in kleine groepjes zelf aan de slag. Kies een eigen reclamefilmpje uit en analyseren het filmpje met behulp van de vragenlijst. De uitkomsten kunnen aan het einde van de les klassikaal worden besproken.